راهنماي نوشتن مقالات علمي زمين شناسي
نوشته شده توسط : مهندس محمد رضا کوه کن

 

 

 

راهنماي نوشتن مقالات علمي زمين شناسي

 

 

مقالات علمي زمين شناسي (چه بصورت فارسي و چه به زبانهاي ديگر خارجي) داراي يك روند كلي و كالبد واحدي هستند. اگرچه هر مجله علمي داراي سبك نگارش خود مي باشد ولي در كل همه مقالات از نظر محتوی نوشتار داراي ويژگي هاي مشابهي هستند. يك مقاله علمي زمين شناسي از اجزا و قسمتهاي مختلفي تشكيل شده است كه شامل:

 

-          عنوان (Title)

 

-          نويسندگان و آدرس آنها (Authers and their addresses)  

 

-          چكيده (Abstract)

 

-          مقدمه (Introuction)

 

-          اطلاعات پيشين (Backgroun information)

 

-          داده ها و روش ها (Data set and methods)

 

-          نتايج (Results)

 

-          بحث (Discussion)  

 

-          نتيجه گيري (Conclusions)

 

-          تشكرات (Acknowledgements)

 

-          ضمايم (Appendix)

 

-          منابع (References)

 

 

1)      عنوان (Title) : عنوان بايد توصيف كننده محتوي مقاله باشد و علاقه خواننده را برانگيزد. بهتر ان است كه طولاني نبوده و در عين اختصار، مناسب، گويا و كافي براي مقاله باشد. از نوشتن عناوين طولاني، گنگ و خسته كننده پرهيز بايد كرد.

 

 براي مثال: رخساره حفرات سنگ مخزن ميدان پارس جنوبي

 

 

 2)      نويسندگان (Authors): كساني كه در به ثمر رسيدن مقاله تلاش كرده اند نامشان در ليست نويسندگان قرار مي گيرد. به لحاظ مالكيت، مقاله براي نويسنده اول مي باشد و نويسندگان بعدي در واقع كمك كننده و همكار مقاله تلقي مي شوند. ترتيب اسامي براساس مقدار كاري است كه افراد براي اين مقاله انجام داده اند (و به ندرت به ترتيب الفبايي). آدرس پستي (و پست الكترونيكي=ايميل) براي نويسندگان در مقاله براي برقراري ارتباط بين خوانندگان و نويسندگان ضروري است. معمولاَ يكي از نويسندگان (نويسنده اول در بيشتر مقالات) پاسخگو (Corresponing author) به سوالات است.

 

 3)      چكيده (Abstract): يك خلاصه كامل ولي مختصر و فشرده شده از مقاله است كه بايد كاملاَ جامع باشد. در اغلب مجلات تعداد كلمات استفاده شده در مقاله محدود است (معمولاَ 200 تا 300 كلمه). يك چكيده خوب بايد به اين سوالات پاسخ دهد.

 

 -          چه كاري در مقاله انجام شده؟

 

-          چرا اين تحقيق انجام گرفته (مسئله علمي يا مشكل)؟

 

-          چگونه اين تحقيق انجام شده (متدها و روشهاي علمي)؟

 

-          چه نتايجي از اين مطالعه حاصل شده (گزارش يافته ها و روابط منطقي به دست آمده از اندازه گيري ها يا داده ها و...)

 

-          بحث علمی چه بوده و نتايج شما چيست؟

 

 4)      مقدمه (Introduction): مقدمه مطالبي در مورد قصد مقاله است. در واقع مقدمه بيان مي كند كه:

 

-          به چه دلايلي تحقيق صورت مي گيرد؟

 

-          ماهيت مسئله علمي چيست؟

 

-          در مورد تلاش هاي اوليه در راستاي حل مسئله بحث مي كند (و اينكه چرا آنها ناموفق بوده اند).

 

-          در مورد روش كاري شما براي حل مسئله و دلايلي موفق تر بودن آن بصورت اختصار توضح مي دهد.

 

 مقدمه بايد طوري نوشته شود كه علاقه خواننده را براي خواندن ادامه مقاله جلب كند.

 

 5)      اطلاعات پيشين (Background information): مطالعات قبلي، كارهاي صورت گرفته و تفاسير پيشين در مورد مسئله بايد در مقاله به اختصار مرور شود. اين قسمت همچنين مي تواند جايگاه زمين شناسي/جغرافيايي (ناحيه اي و محلي) منطقه مورد مطالعه را پوشش دهد.

 

 6)      داده ها و روشها (Data set and methods): داده هاي موجود و تكنيك ها در روش برخورد با مسئله مورد مطالعه ( بر روي نمونه ها) در مقاله توصيف مي شود. این اطلاعات می تواند شامل روشهاي تجربي، انواع تجهيزات، آزمايشگاهها انجام آناليزها، مسائل و مشكلات در راستاي تهيه و آماده سازي نمونه ها و آناليزها، روشهاي برخورد با داده هاي خام و محاسبه درجه اعتبار و اعتماد داده ها و نتايج است.

 

 چگونگي آماده شدن فرد براي تحقيق توضيح داده مي شود و دقيقاَ مشخص مي شود كه داده ها از كجا فراهم آمده است (آناليزهاي خاص مقاله، فايل­هاي داده­اي، داده هاي چاپ شده قبلي، گفتگوهاي شخصي با شخصت هاي علمي).

 

 7)      نتايج (Results): در اين قسمت نتايج توصيف و ارائه مي شود ولي تفسير نمي شود. شما بايد نتايج خود را در جداول و تصاوير خلاصه كنيد و برخي از جنبه هاي اصلي آنرا بيان كنيد. در توضيح زير تصاوير و جدول ها نيز اين جنبه ها باد به تفضيل توضح داده شود.

 

 

8)      بحث يا تفسير (Discussion or Interpretation): در اين قسمت بايد اين موارد را بدانيم:

 

- چطور نتايج توضيح داده شود؟

 

- در مقدمه بايد توضيح داده شود كه چطور نتايج به حل مشكل كمك مي كند.

 

- ارائه تئوري هاي جايگزين كه مسئله را توضيح مي دهد.

 

- بحث در مورد نكات مثبت و منفي هر تئوري ارائه شده.

 

 9)      نتيجه گيري (Conclusion): نتيجه گيري يك مختصر در باره مهمترين نتايج مطالعه صورت گرفته است.  تكرار فرضيات موفق كه بهترين توضيح را درمورد داده ها مي دهد در اين قسمت انجام مي شود.

 

 

10)   تشكرات ((Acknowledgements: سپاس و تشكر درمورد كساني كه در تهيه و در به سرانجام رسيدن مقاله به نوعي كمك و حمايت كرده اند در اين قسمت از مقاله صورت مي گيرد. اين افراد مي تواند كساني باشند كه در كارهاي صحرايي، آزمايشگاهي، جمع آوري داده ها و نمونه ها، محاسبات و حمايت هاي تجربي كمك كرده اند را شامل شود. همچنين شركتها و مراكز ديگر علمي و .. و كساني كه پيش نويس مقاله را خوانده، مرور و ويرايش نموده و نظرات اصلاح خود را بيان كرده است نيز در ان قسمت مورد قدرداني قرار مي گيرند.

 

 

11)   ضمايم (Appendix): جنبه ها و داده هاي تفضيلي در را بطه با مقاله كه براي خوانندگان تخصصي مفيد است در قسمت ضمام به صورت جداول توصيفي، آناليزي و روابط رياضي ارائه مي گردد. اين اطلاعات به صورت داده هاي چاپ شده در نسخه هاي الكترونيكي نيز ارائه مي شود تا براي مطالعات بعدي آرشيو شود.

 

 

12)   منابع (References): منبع تمامي اطلاعات داخل مقاله بايد به دقت ارجاع داده شود. طرز نوشتار اين منابع براي مجلات مختلف و سالهاي مختلف متفاوت است. اين منابع به طور كامل در اين قسمت ليست مي شود.

 

منبع:http://azum.blogfa.com 






:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 7 / 12 / 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: